mail: vortex.nederland@gmail.com

zondag 11 maart 2018

Glasvezelaansluiting tot aan de voordeur niet nodig volgens TNO

Het aanleggen van een glasvezelaansluiting tot elke voordeur is volgens TNO niet nodig.
Dit schrijft het onderzoeksbureau op haar website.
Een glasvezelaansluiting tot aan de voordeur is volgens Frank Phillipson van TNO “niet alleen duur, tijdrovend en arbeidsintensief, maar vooral niet nodig om de meeste mensen een voldoende snelle verbinding te bieden.”


Gemeenteraadsverkiezingen


In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart aanstaande stellen veel politieke partijen als doelstelling in hun verkiezingsprogramma om elk huis uit te rusten met een glasvezelaansluiting tot aan de voordeur. Dit wordt een zogenaamde Fiber-to-the-Home-aansluiting (FttH) genoemd.

Niet nodig


Volgens Frank Phillipson is voor een groot deel van de huishoudens en bedrijven het voldoende als het netwerk tot het laatste verdeelpunt wordt verglaasd. Met nieuwe technologieën zoals G.fast zijn met het resterende stukje van 100 tot 200 meter over het bestaande koper- of coaxnetwerk internetbandbreedtes van 200 tot 500 Mb/s te halen.

Lagere kosten


Hiermee kan, voor een fractie van de kosten in vergelijking met een volledige FttH-uitrol, voor een groot deel van de klanten aan de vraag voor de komende jaren worden voldaan. Bovendien blijft dan geld over om specifieke gevallen, bijvoorbeeld inwoners van de buitengebieden en hun scholen en bedrijven aan te sluiten op snel internet. Nu vallen die vaak buiten de boot omdat deze aansluitingen te duur zijn en moeten ze het doen met een ‘internet-karrespoor’ van 1-5 Mb/s.

Toekomst


Door deze netwerkuitbreidingen slim in te vullen en aan te leggen, gaat iedereen er sneller op vooruit en kan er volgens TNO in de toekomst verder worden gemigreerd naar FttH, indien dat voor de vraag aan bandbreedte noodzakelijk is. De totale kosten hoeven dan niet hoger te zijn dan wanneer in één keer wordt overgaan naar FttH.

5G


Bovendien, als het voor de vraag niet nodig is of indien andere technologische oplossingen opkomen, denk aan mobiele 5G, hoeft het laatste stuk niet verglaasd te worden wat een flinke besparing oplevert.

woensdag 7 maart 2018

Bioscopen niet blij! Apple wil bioscoop films streamen



Apple is in bespreking met filmstudio's als Warner Bros., Universal en 21st Century Fox om bioscoopfilms nog sneller na de première bij de thuiskijkers te krijgen, in sommige gevallen al na twee weken. De prijs zou fors hoger zijn (zeg 20€ per film) dan reguliere on-demand films vanwege het vroege tijdstip en het feit dat je met een paar mensen kunt kijken, maar je kunt je voorstellen dat de bioscopen niet blij zijn met deze eventuele ontwikkeling.
Als je vandaag de dag nog een bioscoop runt heb je het sowieso al niet gemakkelijk.
Dure apparatuur, grote zalen die maar heel af en toe ook echt vol zitten, veel personeel en een product dat gewoonweg veel tijd kost om geconsumeerd te worden.
We gaan met zijn allen veel minder naar de bioscoop, niet omdat er minder of minder leuke films zijn, maar omdat ons consumptiepatroon veranderd is.
Lekker thuis op de bank kijken is voor veel mensen een veel betere besteding van hun tijd dan de deur uitgaan, veel geld uitgeven aan een film en nog meer geld uitgeven aan iets lekkers voor erbij.

Wat ook nogal heeft bijgedragen aan de teloorgang van de cinema is dat films tegenwoordig veel sneller te bekijken zijn na release. En nee, dan hebben we het niet over de onvermijdelijke Cams of andere illegale varianten, maar over een on-demand release, die nooit langer dan drie maanden op zich laat wachten. 'Vroeger' wachtte je soms een half tot een heel jaar als je je kans in de bioscoop gemist had, nu is dat al lang niet meer zo.

Beveiliging

Nu dat Apple de druk op de studio's verhoogt om via iTunes nog sneller te kunnen kijken lijken de bioscopen de gebeten hond. Het is nog niet zeker of Apple met iTunes het platform wordt, want de studio's willen wel vermijden dat nieuwe films meteen lekken.
Nieuwe technologie die de bron van een gelekte film zou moeten kunnen herleiden zou dat moeten oplossen, maar het zou kunnen dat er toch voor een andere partij gekozen wordt. Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat het exclusieve recht op de nieuwste films van de bioscopen steeds verder aangevreten wordt, of het nu door Apple is of niet.

zaterdag 17 februari 2018

4K content en véél meer: SkyNet add-on







Skynet add-on met véél 4K content


Als je een nieuwe TV koopt of net hebt gekocht is dit vaak een 4K TV. Echter is het aanbod van 4K films en series nog niet zo groot, hier een add-on die dat probleem oplost…
De Add-on Skynet bied een enorme hoeveelheid aan 4K films met zelfs HDR ondersteuning en ook nog eens de nieuwste films! Om optimaal gebruik te maken van deze Add-on je het beste kan beschikken over een Real-Debrid account omdat het gaat om zeer grote bestanden in 4K. Naast een enorme berg aan 4K content bied deze add-on Skynet echter ook nog heel veel meer, de nieuwste films en series maar ook documentaires en zeer veel sport.
Zelf deze mega add-on installeren op je Kodi systeem?,
volg de volgende stappen;
Deze add-on is ook te vinden in de repo van Maverick. Standaard terug te vinden in de builds van Perm Wizard welke ik ook iedereen ten zeerste kan aanraden.

zaterdag 13 januari 2018

Top Kodi add-on: Death Streams

Death Stream voor Real-Debrid gebruikers



Als gebruiker van Real-Debrid heb je een groot voordeel als het gaat om kwalitatieve streams in Kodi, maar als de add-on Death Stream gebruikt welke is gebouwd voor Real-Debrid heb je helemaal het summum aan hoog waardige streams tot je beschikking….
Death Stream is namelijk een add-on welke is gericht op gebruiker van Real-Debrid,
hiermee krijg je minstens 40 streams in top kwaliteit en veelal met dolby 5.1 of dts geluid.
Daarnaast koppel je eenvoudig een Trakt account aan Death Streams voor het bijhouden van je favorieten films en series.
Hoe installeer ik deze add-on? Video instructie check deze video…..
  • 1… At the top left click the System Settings Icon
  • 2… Click File Manager
  • 3… On the left click Add Source
  • 4… Click where it says None
  • 5… Enter the URL: http://blamo.teverz.com/ and click OK
  • 6… In the next box down name it Blamo and click OK
  • 7… Double check everything is correct and click OK
  • 8… Go back to the main menu and click Add-ons
  • 9… Click the Add-on Package Installer Icon at the top left
  • 10… Install from zip file
  • 11… A box will pop open select Blamo
  • 13… Wait for the top right will popup Installed
  • 14… Install from Repository
  • 15… Click Blamo Repository
  • 16… Click Video Add-ons
  • 17… Click Death Streams
  • 18… Click Install
Death Streams staat nu bij je Video add-ons. Véél kijkplezier!


zondag 17 december 2017

Grote concurrent Netflix 2019

Disney koopt deel 21st Century Fox

Mogelijk ingrijpende gevolgen voor

tv-, film- en serieliefhebbers


Walt Disney heeft donderdag een van de grootste mediaovernames van de laatste tien jaar bekendgemaakt: het neemt een groot deel van het media- en filmbedrijf 21st Century Fox over,
voor 44 miljard euro. Dat heeft mogelijk ingrijpende gevolgen voor tv-kijkers en liefhebbers van series en films. De overname past in een wereldwijde trend

Grote film-, media- en techbedrijven kiezen er steeds vaker voor hun films, series en sportwedstrijden zelf te tonen aan de kijker. Ze volgen het voorbeeld van Netflix, dat zijn publiek bereikt via internet en geen kabelaanbieder nodig heeft. 
Voorlopig zijn veel Disneyfilms en -kinderseries nog te zien op Netflix. Als in de loop van 2018 contracten aflopen, trekt Disney zijn materiaal terug. Door de overname verwerft het een meerderheidsbelang in het videoplatform Hulu en wordt het eigenaar van grote filmstudio's, tv-series en films. Die gebruikt het bedrijf om in 2019 een eigen streamingdienst te lanceren.

Volgens analisten kunnen Disney en Fox samen een film- en seriepakket samenstellen dat misschien wel groter en aantrekkelijker is dan dat van Netflix. Ook op het gebied van sport heeft het bedrijf veel te bieden. Probleem is wel dat Disney relatief laat actief wordt op deze markt en dat sommige concurrenten langlopende contracten met Fox hebben.

Megadeal

Het gevolg van dit alles is dat Nederland te maken krijgt met een steeds verder versnipperd aanbod
'Dit is een megadeal die onderdeel is van een megaspel', zegt Niels Baas, directeur van de Nederlandse streamingdienst NLziet. Volgens hem wordt de tv-industrie ontregeld, net zoals eerder de muziekindustrie is opgeschud door diensten als Spotify. Hij voorspelt dat het traditionele tv-aanbod op termijn plaatsmaakt voor 'een aantal bundels met video on demand', zoals Amazon Prime, Netflix, HBO en allerlei sportpakketten. De vraag is: wie maakt zichzelf onmisbaar?
De gemiddelde consument kiest twee of drie bundels, denkt Baas.
'Daarom moet je de beste films en series hebben. Liefst exclusief.
Overnames zijn belangrijk om dat voor elkaar te krijgen.'

Het gevolg van dit alles is dat de Nederlandse kijker te maken krijgt met een steeds verder versnipperd aanbod, denkt Fons van Westerloo, voormalig topman van RTL en SBS. 'Nu moet ik vaak al zoeken bij welke dienst ik een bepaalde serie kan zien. Dat wordt nog erger.
Op termijn heb je waarschijnlijk vier abonnementen nodig, als je echt alles wil zien.'

Dominantere positie

In Amerika zeggen steeds meer kijkers hun kabelabonnement op. In Nederland zijn de kosten van een abonnement veel lager en loopt het nog niet zo'n vaart. Wel is sprake van een daling, met 0,2 procent per jaar. 'Alles wat in Amerika gebeurt, gebeurt vroeger of later ook in Nederland', zegt Van Westerloo. 'Er komt een moment dat mensen, in ieder geval jongeren, zeggen: ik heb de kabel niet meer nodig, ik kies zelf wel wat ik kijk, en wanneer. Ik durf er bijna vergif op in te nemen.'

Mediabedrijven die willen overleven, moeten groter worden. Een aanzienlijk deel van hun advertentie-inkomsten gaat naar Facebook en Google, en techbedrijven dienen zich nu ook aan als concurrent. Om videoplatforms als Facebook Watch en YouTube Red onder de aandacht te brengen, kopen ze rechten op sportevenementen en produceren ze eigen series.
Als zij iets nodig hebben, schromen ze niet om concurrenten op te kopen.

Door de overname krijgt Disney een nog dominantere positie in de filmindustrie. Het is daarom onzeker of de deal helemaal doorgaat; daarover moeten de mededingingsautoriteiten nog oordelen. Een andere grote overname, die van mediabedrijf Time Warner door telecomgigant AT&T, stuit vooralsnog op bezwaren.
Nederlandse omroepen moeten achter aan de rij aansluiten; de meeste buitenlandse series gaan eerst naar streamingdiensten

Onderdeel van de deal: Endemol Shine

Onderdeel van de deal tussen Disney en 21st Century Fox is de overname van het tv-productiebedrijf Endemol Shine, dat onder meer bekend is van de soap Goede Tijden Slechte Tijden.
Een woordvoerder van Endemol Shine liet donderdagmiddag weten dat het 'te vroeg' is om in te gaan op vragen over de gevolgen. 'De komende maanden wordt meer duidelijk.'

In een persbericht staat dat Fox Sports geen onderdeel is van de deal met Disney. Het blijft onderdeel van Fox, dat zich gaat concentreren op nieuws en sport. Fox Sports, dat onder meer eredivisieduels uitzendt achter een betaalmuur, wilde geen toelichting geven op het nieuws.

Volgens Fons van Westerloo, oud-topman van RTL, zullen Nederlandse omroepen het steeds zwaarder krijgen, nu de internationale concurrentie toeneemt. 'Ze moeten achter aan de rij aansluiten; de meeste buitenlandse series gaan eerst naar streamingdiensten. Dat is een van de redenen waarom je steeds meer tv-programma's ziet waarin Bekende Nederlanders op reis gaan. Dat is vulling van de zendtijd, bij gebrek aan beter. Gelukkig investeren omroepen ook in sport, nieuws en evenementen, alleen daarmee kun je de strijd van de Netflixen van deze wereld winnen. Maar dat is relatief duur. Het zou ons niets verbazen als de publieke omroep op termijn zenders afstoot.'

vrijdag 15 december 2017

Vervangers voor Covenant (Colossus)

Vervangers voor Covenant? (15-12-2017)

Sinds Colossus is gestopt met het ontwikkelen cq ondersteunen van o.a. add-on Covenant zijn er geen updates meer uitgekomen voor deze add-on.
Tot op heden werkt Covenant, maar dat kan morgen anders zijn.
In dit artikel benoem ik een aantal eventuele "vervangers" voor Covenant.

Bubbles

Bubbles is al een tijd actief en staat bekend om de vele opties binnen de add-on.
Je kunt met Bubbles de meest mooie kwaliteit binnen halen met een Real-Debrid account.

Neptune Rising

Neptune Rising is een fork van Poseidon. In combinatie met een Real-Debrid account haal je de mooiste films en tv-series binnen. Ook zonder Real-Debrid goed te gebruiken.

Fantastic

Fantastic wordt als vervanger van Covenant genoemd, deze add-on heeft de zelfde werking en is dus misschien wel de beste optie als je een simpele en goede add-on zoekt. TIP: In combinatie met een Real-Debrid account haal je de mooiste films en tv-series binnen.

The Pyramid

The Pyramid wordt ook als vervanger van Covenant genoemd, misschien wel de beste optie als je een simpele add-on zoekt. In combinatie met een Real-Debrid account haal je de mooiste films en tv-series binnen. Uiteraard is deze add-on ook zonder Real-Debrid te gebruiken.

Elysium

Elysium (ZEN) is een gratis Video add-on voor Kodi om naar Films en TV Series te kijken.
ZEN was voorheen altijd heel bekend en populair.

Wat de beste add-on op dit moment is kan ik niet zeggen, iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Advies luidt om eens een Real-Debrid account te nemen, de kwaliteit van films en streams gaat vooruit en je hebt niet of nauwelijks last van bufferen etc.