PlayStation VR - Volledig van de wereld
Virtual
reality, het is waar iedere gamer van heeft gedroomd vanaf de
allereerste minuten op een console. Want games worden mooier,
spectaculairder, maar hoe zou het nu toch zijn om daadwerkelijk in een
game rond te kunnen lopen? De tijd van dromen is voorbij, want
PlayStation VR maakt het mogelijk om precies dat te doen: écht onderdeel
uitmaken van een game. Maar de grote vraag is natuurlijk, is dat ook
écht zo leuk?
PlayStation VROntwikkelaar:Sony Prijs: € 399,99 Scherm: 5,7 inch OLED, 1920 x RGB x 1080 px Website: playstation.com |
Vanaf
het allereerste moment dat de PlayStation VR werd aangekondigd was ik
razend enthousiast. Van VR droom ik letterlijk al sinds ik als klein
jongetje bij de Maxis in een of ander kolossaal apparaat stond dat me
een wereld toonde met vier lijntjes (en me twee dagen lang koppijn
bezorgde). Nu, bijna dertig jaar later is de technologie klaar voor de
huiskamer en met íets meer dan een paar lijntjes en krijg ik eindelijk
de kans om te ontdekken of ik dit al die jaren heb verromantiseerd, of
dat virtual reality echt is waar ik al die jaren van heb gedroomd.
Wie
gebruik wil maken van PlayStation VR, maar alleen de console heeft
staan met twee controllers, begint met een onaangename verrassing. Je
hebt namelijk nogal wat nodig om te kunnen spelen. Ten eerste natuurlijk
de bril zelf, die 399 euro kost. Vervolgens heb je een PlayStation
Camera V2 nodig (€ 59,99) en twee Move Controllers (een set kost je
tachtig euro). Als je al die zaken al in huis hebt (wat natuurlijk goed
mogelijk is), dan ben je voor die vierhonderd euro klaar. Moet je het
allemaal nog aanschaffen, dan ben je voor je PlayStation VR avontuur
direct 540 euro kwijt, hetgeen waarschijnlijk meer is dan je voor de PS4 zelf hebt betaald.
Aansluiten
Ik
ben niet bang voor kabeltjes. Ik heb in mijn leven heel wat apparatuur
aangesloten en schrik niet snel ergens voor terug. Toch keek ik even op
van de hoeveelheid kabels die je aan moet sluiten wanneer je de headset
wilt installeren. Wanneer je alles uiteindelijk hebt aangesloten valt
het allemaal best mee, maar wanneer je de boel hebt uitgestald
(knolling, zoals Adam van Mythbusters dat zo mooi noemt) realiseer je je
dat Sony echt wel de trukendoos open heeft moeten trekken om VR
mogelijk te maken. Dat heeft uiteraard alles te maken met de extra
processing unit die onder andere zorgt voor 3D-geluid (en niet voor
extra processorkracht zoals regelmatig wordt gesuggereerd). Al met al
zul je ongeveer een kwartiertje bezig zijn met aansluiten. Niet omdat
het extreem ingewikkeld is (overal staan netjes cijfertjes bij), maar
omdat je net 400 euro voor een bril hebt betaald die je niet wilt
slopen.
Pasvorm
Voor
ik aan de slag ging heb ik eerst de bril zelf even goed bekeken. Het
ontwerp is echt superstrak, ook zónder de wetenschap wat dit apparaat
gaat doen. Wel is het een flinke accessoire die je niet zomaar even in
een lade stopt. Heb je
die optie niet (of ben je een normaal mens met gezond verstand), dan is
het opbergen van de bril best nog een uitdaging. Hij voelt vrij zwaar in
de hand en ook wanneer de bril op je hoofd zet voel je dat gewicht
hangen. Erg vervelend is dat niet, want de pasvorm is perfect. Geen
harde randen tegen je schedel, niet het gevoel dat de bril constant van
je hoofd zakt, het zit gewoon lekker en stevig. Wel had ik onmiddellijk
vingerafdrukken op de lens gemaakt, hetgeen iets is waar je echt even op
moet letten. Het audiokabeltje dat aan de zijkant van de bril naar
beneden loopt stoorde me enigszins, iets dat ook later nog een paar keer
terug zou komen. Je zult er een manier voor vinden, maar zeker met de
meegeleverde oordopjes, zorgt het ervoor dat je die regelmatig uit je
oor trekt.
De eerste stappen in VR
En
toen was het tijd om de wereld van virtual reality te betreden.
Uiteraard dien je eerst een software-update uit te voeren en de bril te
kalibreren, maar zoals we van Sony gewend zijn is dat zó eenvoudig dat
dit geen extra woorden behoeft. Het was inmiddels half 1 ’s nachts, ik
zat alleen op mijn kantoor en was een beetje huiverig om de bril te
activeren. Waarom? Omdat dit het moment was waar ik eigenlijk al mijn
hele leven op gewacht had. Het kon zomaar eens vies tegenvallen. Vooral
omdat de kritiek op de bril niet mild was. De resolutie zou te laag
zijn, het zichtveld te smal, de kwaliteit van de bril zou in het niet
vallen bij die van de Oculus Rift en de HTC Vive.
Het is dan ook om die reden dat ik pertinent heb geweigerd om beide
brillen te proberen. Mijn eerste ervaring in virtual reality zou op de
PlayStation zijn. Omdat ik geloof dat Sony het verschil gaat maken.
Credits:
Credits:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor uw input, na moderatie zal uw input worden opgenomen.
Vriendelijke groet, team Moviestreamer™