mail: vortex.nederland@gmail.com

zondag 22 januari 2017

Kijkt u Ziggo?...Ziggo bekijkt U!!

Ziggo heeft de Wet bescherming persoonsgegevens overtreden door klanten die gebruikmaken van interactieve tv onvoldoende te informeren. 
De aanbieder gaf niet aan persoonsgegevens over kijkgedrag te verzamelen en gebruiken.
Ziggo verzamelde gegevens over kijkgedrag van klanten om een kijkcijferanalyse te kunnen maken, maar het concern liet dit niet weten aan klanten.
Ook vroeg de provider niet om toestemming en bovendien waren de gegevens niet geanonimiseerd. De handelingen waren in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens, constateerde het CBP.
Gegevens over het kijkgedrag zijn gevoelige persoonsgegevens, omdat ze iemands gedrag en belangstelling in kaart brengen. "Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee.
Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen", zegt Wilbert Tomesen, vice-voorzitter van het CBP.
De privacywaakhond ontdekte meer handelingen van Ziggo die in strijd met de wet zijn.
Om kijkers persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen, analyseerde het bedrijf ook het kijkgedrag voor de Video-on-demand-dienst zonder klanten voldoende te informeren.
Bij bestaande klanten vroeg het bedrijf niet om toestemming.
Hetzelfde geldt voor persoonlijke aanbiedingen op basis van los bestelde sportuitzendingen.
Het ging in alle gevallen om Ziggo als bedrijf van voor het samengaan met UPC.
Het concern heeft de overtredingen beƫindigd volgens het CBP: gegevens zouden nu wel geanonimiseerd worden en het bedrijf zou klanten inmiddels correct informeren en om toestemming vragen.
In een reactie laat Ziggo weten dat het in de digitale wereld 'gebruikelijk is om gegevens over eerder zoek- of kijkgedrag te verzamelen en op basis daarvan producten/programma’s aan te bevelen of om de dienstverlening te verbeteren'. "Voor onze Video-on-Demand-gebruikers was het lastig aan te geven dat zij geen gebruik wensten te maken van persoonlijke aanbevelingen.
In het aangepaste menu van de Video-on-Demand-dienst kunnen klanten nu expliciet en duidelijker aangeven of zij deze aanbevelingen al dan niet willen ontvangen.
Daarnaast is het anonimiseren van de verzamelde kijkgegevens verfijnd en is, om de transparantie te bevorderen, de informatie op onze site rondom privacy verder verduidelijkt." Het concern zegt de zaak te betreuren en groot belang aan privacy te hechten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor uw input, na moderatie zal uw input worden opgenomen.
Vriendelijke groet, team Moviestreamer™