Opvolger voor OpenGL is af
Standaardisatieorgaan de Khronos Group
heeft versie 1.0 vrijgegeven van Vulkan,
de opvolger van de OpenGL. Het
initiatief kan rekenen op brede ondersteuning vanuit de industrie; onder
meer AMD, Imagination, Intel, Nvidia en Qualcomm hebben zich achter
Vulkan geschaard en bieden al ondersteuning. De plannen voor Vulkan werden anderhalf jaar geleden aangekondigd.
Achter Vulkan gaat een andere filosofie schuil dan
achter OpenGL.
In de oude standaard wordt de grafische code als zodanig
verscheept, en zijn de grafische drivers verantwoordelijk voor de
compilatie naar de onderliggende hardware.
In Vulkan wordt echter een
ge-precompileerde assembly-achtige taal gebruikt - Spir-v -, die de
drivers alleen nog hoeven ‘af te bakken’. Daardoor worden drivers
simpeler, en wordt de directe koppeling met de hoogniveau api
losgelaten.
Het model betekent dat de prestaties van grafische
code fors verbeterd kan worden, en eerste implementaties laten dit al
zien.
Anders dan in OpenGL is in Spir-v nauwkeurige controle over zaken
als threads en geheugenbeheer mogelijk. Bovendien biedt de intermediaire
taal mogelijkheden om verschillende hoogniveau beschrijvingen te
gebruiken. Vandaag de dag schrijven programmeurs hun grafische code vaak
met behulp van een raamwerk van een derde partij.
Met Vulkan hoeven
deze raamwerken niet langer naar een hoogniveau OpenGL-beschrijving te
compileren, maar kunnen ze direct naar Spir-v.
Daarnaast zijn Vulkan en met name Spir-v toegerust op rekenfunctionaliteit voor gpu’s, waardoor ook gpu compute
in het bereik komt van de nieuwe standaard.
Het is dan ook de bedoeling
dat de volgende versie van OpenCL, de open standaard voor dit doel, ook
gebaseerd wordt op Spir-v. Deze nieuwe versie 2.1 wordt medio 2016 verwacht.
Auteur: Pieter Edelman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor uw input, na moderatie zal uw input worden opgenomen.
Vriendelijke groet, team Moviestreamer™